معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مشاهده ۵۳
۱۳۹۸/۰۵/۰۱- ۰۹:۲۷

پیش بینی رشد فزاینده تولید خودروهای برقی در اروپا

به گزارش روزنامه Dagens Nyheter سوئد و براساس بررسی‌های انجام شده از سوی اندیشکده «حمل و نقل و محیط زیست » در بروکسل ، بازار خودروهای برقی در اروپا با رشد فزاینده ای در آینده روبروست. تعداد مدل های جدید خودروهای برقی تا سال 2021 سه برابر خواهد شد و پیش بینی می‌شود عرضه باطری خودروهای برقی نیز جوابگوی تقاضای بازار باشد.

تحلیل ها نشان می دهد که شرکتهای سازنده خودرو تمایل زیادی برای ساخت  خودروهای سازگار با محیط زیست بجای خودروهای بنزینی و گاز سوز دارند و در این راستا سرمایه گذاری زیادی روی خودروهای برقی انجام می دهند. طبق اعلام موسسه فوق ، شرکت های سازنده خودرو در حال سرمایه گذاری 145 میلیارد یورویی در حوزه ساخت ماشین برقی و تولید باطری  بوده و  به نظر میرسد هیچ بازگشتی وجود ندارد و دوران موتورهای احتراقی رو به پایان است. قدم بعدی ، توافق برای کاهش مرحله به مرحله فروش بنزین و دیزل در شهرهای اروپاست.

          براساس تحلیل اندیشکده «حمل و نقل و محیط زیست » در بروکسل ، شرکتهای خودروسازی تا پایان سال 2021 تعداد 214 مدل خودروی برقی طراحی خواهند نمود در حالیکه این رقم تا پایان سال گذشته (2018) ، 60 مدل بود. از این مقدار تعداد 92 مدل کاملا برقی بوده و تعداد 118 مدل نیز Plug -in  هستند یعنی هم برقی و هم  موتوراحتراقی. تنها 4 مدل به جای باطری ، برق را از سلول های سوختی با گاز هیدروژن دریافت می‌کنند. به گفته یکی از تحلیل گران موسسه فوق، 9هزار دستگاه از 4 میلیون خودروی برقی تولید شده در سال 2025 ، سوخت خود را از سلول های سوختی تامین خواهند نمود.

          براساس پیش بینی فوق، این روند ادامه خواهد یافت و در سال 2025 به 330 مدل خواهد رسید. طبق این گزارش، عمده ترین سازندگان خودرهای برقی ، شرکتهای فولکس واگن ، تویوتا و دایملر خواهند بود. بزرگترین تولید خودروهای برقی در غرب اروپا اتفاق خواهد افتاد اما پیش بینی می‌شود اسلواکی بالاترین سرانه تولید چنین خودروهایی را در سال 2025 داشته باشد. در عین حال علامت سوال بزرگی در خصوص افزایش تولید ماشین‌های برقی در انگلستان به وجود خواهد آمد چنانچه این کشور بدون دستیابی به توافقی از اتحادیه اروپا ، خارج شود.

          آقای لوسین ماتیئو ، تحلیل گر موسسه مذکور معتقد است  الزام جدید اتحادیه اروپا در خصوص دی اکسید کربن یعنی 95 گرم در هر کیلومتر، اهرم فشار بسیار قویی در بوجود آمدن چنین موجی در اروپا است. این به معنی رقابت بیشتر و افزایش قدرت انتخاب مشتری و در عین حال کاهش قیمت هاست.  به گفته وی این الزام کافی نبوده و دولتها بایستی از طریق ایجاد زیرساخت ها و ایستگاههای شارژ و تغییرات در قوانین مالیاتی نسبت به تولید با صرفه چنین خودروهایی ، کمک نمایند.

            امروزه تقاضا برای خودروهای برقی بیشتر از عرضه آن است که یکی از دلایل مهم آن،  مشکلات مربوط به باطری است. طبق این گزارش هم اکنون 11 کارخانه تولید باطریِ خودروهای برقی وجود دارد و احتمالا تعداد 5 کارخانه بزرگ  یون-لیتیوم تا سال 2023 عملیاتی خواهند شد. یکی از این کارخانجات بزرگ ، کارخانهGwh 16 «نورث لند » واقع در منطقه Skellefta در شمال سوئد است. در حال حاضر ، یازده کارخانه موجود ظرفیت تولید 131 گیگاوات ساعت  باطری را دارند . که به نظر میرسد فعلا این مقدار ظرفیت برای خودروها، اتوبوس ها ، کامیون‌ها و صنایعی که نیاز به باطری  دارند، کافی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما