معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مشاهده ۱۹۴
۱۳۹۸/۰۵/۲۲- ۰۸:۵۸

جایگاه قهوه در اقتصاد تانزانیا

بطور کلی از مجموع 75 گونه درخت قهوه، تنها دو نوع آن در سطح وسیع و در مقیاس جهانی کاشته می‌شود که شامل قهوه‌های ارابیکا و روبوستا می‌باشد. ارابیکا سهم بیشتری در تولید جهانی دارد و غالباً در آمریکای جنوبی و آسیا کاشته می‌شود. اما ربوستا بیشتر در سطح قارة آفریقا و درحد فاصل مناطق واقع میان دو مدار 25 درجة شمالی تا 30 درجة جنوبی کشت می‌شود. در حال حاضر و از 10 میلیون هکتار زمین‌های زیر کشت قهوه در جهان، حدود 6 میلیون تن محصول بدست می آید که آمریکای مرکزی ، جنوبی و منطقة کارائیب جمعا 60 درصد، آفریقا 18 درصد و آسیا نیز 22 درصد تولید این میزان محصول را به خود اختصاص داده اند. در همین چارچوب 70 درصد قهوة تولیدی تانزانیا از نوع ارابیکا و 30 درصد نیز روبوستا است.

قیمت قهوه اصولا بسیار متنوع بوده و تفاوت زیادی بین بهای «ربوستا» و«ارابیکا» وجود دارد به گونه ای که در بازار نیویورک بهای هر کیلو قهوة ارابیکا بیش از دو برابر گران تر از روبوستا می‌باشد. ضمن اینکه کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه و ایتالیا از وارد کنندگان عمده قهوه در مقیاس جهانی بحساب می آیند.  

روش های تهیة قهوه نیز متنوع است اما شیوه قهوه ترک، عربی و یا شرقی یکی از قدیمی ترین روشهاست که بی شباهت با تهیة چای نیست. قهوة فوری یا اینستنت نیز روش دیگری است که سهم زیادی از بازار مصرف جهانی را به خود اختصاص داده است.

بطور کلی محصولات عمده‌ تولیدی تانزانیا به دو دسته تقسیم می‌شوند: کالاهای‌ ارزآور  صادراتی و  محصولات‌ غذایی‌  مصرف‌ داخلی که در همین چارچوب نیز پنبه‌، قهوه‌، کنف،‌ توتون‌، چای‌ و بادام‌ هندی‌ به‌ عنوان‌ مهمترین‌ منابع‌ درآمد ارزی‌ این کشور محسوب‌ می‌شوند. در حال حاضر نیز  قهوه بزرگترین محصول صادراتی تانزانیا بشمار می آید که سالانه به میزان 60 میلیون دلار درآمد ارزی را نصیب این کشور می‌کند و بیش از 400 هزار نفر را در صنعت قهوه مشغول بکار نموده است.

تانزانیا در حال حاضر چهارمین تولید کننده قهوه آفریقایی است که این کشور را در میان 20 تولید کننده بزرگ قهوه در جهان قرار داده و کل مساحت زیر کشت قهوه در این کشور 265000 هکتار می‌باشد که برای هر دو نوع قهوه ارابیکا و روبوستا استفاده می‌شود.

پردازش دانه قهوه نیز در تانزانیا بر مبنای طبقه بندی بریتانیایی انتخاب شده که بر حسب شکل، اندازه و تراکم آن انجام می‌شود. انواع گریدهای قهوه عبارتند از: AA، A، B، PB، C، E، F، AF، TT، UG و TEX

نحوه عرضه قهوه در بازارهای تانزانیا :

عمدتا در تانزانیا، قهوه به سه شکل ( بازار) مختلف عرضه می‌شود که عبارتند از:  

  • بازار داخلی: که در آن کشاورزان بصورت مستقیم با خریداران بخش خصوصی قهوه و با پیروی از قیمت اعلام شده دفتر مرکزی صندوق تامین قهوه تانزانیا معامله می‌کنند.
  • حراج هفته ای: بدین شکل که مزایده قهوه هر هفته در طول سال و پنج شنبه‌ها در طول فصل برداشت انجام می‌شود.
  • صادرات مستقیم: تولیدکنندگان عمده قهوه دارای مجوز فروش مستقیم محصول هستند و لذا صادرات مستقیم ، آنها را قادر می سازد تا ارتباطات طولانی مدت با کشاورزان و نیز معامله گران بین المللی برقرار کنند

 

طعم قهوه در مناطق مختلف تانزانیا

قهوه مناطق شمالی تانزانیا دارای عطر و طعم، غنی از اسیدیته و با خاصیت طعم شیرین متعادل به دلیل مواد مغذی معدنی برگرفته از خاک های آتشفشانی است. در حالیکه قهوه مناطق جنوبی با خاصیت اسیدیته خوب؛ دارای طعم خوش میوه ای است.

مصرف داخل کشور قهوه از 2 درصد کل تولید در سال 2003 به 7 درصد کل تولید در سال 2019 افزایش یافته است که حاکی از رشد بالقوه فرهنگ قهوه در داخل تانزانیا است.

 

موسسات مسئول در صنعت قهوه تانزانیا

هیئت مدیره قهوه تانزانیا (TCB)- تنظیم کننده صنعت در تمام امور مربوط به تولید و بازاریابی

صندوق تأمین قهوه تانزانیا (TCDF)- مدیریت سهامداران و منابع برای فعالیت های توسعه قهوه

موسسه تحقیقات قهوه تانزانیا (TACRI) – ویژه فعالیتهای تحقیقاتی

انجمن قهوه تانزانیا (TCA) – ویژه شرکت های بخش خصوصی قهوه

انجمن تولید کنندگان قهوه (TCGA) – ویژه انجمن حبوبات تانگانیکا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما