معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تحقیق شرکت DSM Group در مورد بازار دارو در فدراسیون روسیه

موارد اختلال در خرید داروهای حیاتی در بازار روسیه از سوی دولت پدیده ای " فراگیر " توصیف شده است. در نیمه اول سال 2019 تعداد مناقصه‌های انجام نشده دو برابر (تا 60,8 هزار) افزایش یافت. علت شماره یک امر شیوه جدید وزارت بهداشت روسیه در مورد تعیین حداکثر قیمت قرارداد برای خریدهای دولتی می‌باشد. وزارتخانه سعی داشت به این ترتیب قیمت خرید دارو در سراسر کشور را یکسان کند ولی این مکانیزم برای تولید کنندگان باصرفه نبود و آنها بطور جمعی از شرکت در مناقصه‌ها طفره می‌روند.

گزارش سالیانه سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در سال 2018

در دستورکار 2030 برای توسعه پایدار و باثبات، بر نقش حیاتی و کلیدی توسعه صنعتی پایدار و جامع و همچنین مشارکت یونیدو در دستیابی به اهداف توسعه پایدار بیش از هر زمان دیگری تاکید شده است. در سال 2018 و در چندین رویداد عالی رتبه جهانی، بر ارتباط بین پیشرفت در حوزه صنعتی با پیشرفت در توسعه اقتصادی، اشتغال و ثبات اجتماعی تاکید شده است. انجمن توسعه صنعتی یونیدو در پاسخ به درخواست رئیس شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل، سندی را برای "مجمع سیاسی عالی رتبه"در سال 2018 آماده نمود. این سند بر نقش توسعه صنعتی پایدار و جامع در تحقق هدف هفتم از اهداف توسعه پایدار درخصوص انرژی پاک و قابل دستیابی، تمرکز کرده بود. یونیدو همچنین در برگزاری دو پنل جانبی مربوط به مجمع سیاسی عالی رتبه مشارکت و همکاری نمود، که عبارت بودند از: "تسریع در زنجیره ارزش افزوده انرژی‌های پاک ، ابتکاری درون دولت های جزیره ای کوچک درحال توسعه" که با همکاری دولت های اتریش، اسپانیا، امارات متحده عربی و کشورهای کارائیب برگزار شد و دیگری "تسریع در انتقال انرژی برای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی"، که با همکاری برخی نهادهای سازمان ملل و کشورهای اتریش و پاراگوئه برگزار گردید. خلاصه ای از برگردان گزارش منتشره توسط یونیدو در پی خواهد آمد .

برنامه جامع توسعه اقتصادی و اجتماعی استان مرو ترکمنستان (2025-2019)

دولت ترکمنستان درتاریخ 6 فوریه 2019 در حاشیه «برنامه کلان توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور برای سال‏های 2019 الی 2025 میلادی»، برنامه جامع توسعه اقتصادی و اجتماعی استانهای 5 گانه این کشور شامل استان‌های (آخال، بالکان، داش آغوز، لباب و مرو) را نیز بصورت جداگانه تدوین و به وزارتخانه‌های ذیربط بویژه مراجع استانی آنها ابلاغ نمود. بر اساس برنامه مذکور 105 میلیارد منات (نرخ رسمی هر دلار آمریکا 3.5 منات می‏باشد. تقریبا معادل 30 میلیارد دلار) سرمایه ‏گذاری از جمله بیش از 96 درصد از سرمایه‏ گذاری جهت توسعه صنایع تولیدی و 4 درصد دیگر نیز جهت اهداف اجتماعی برای استان ماری به مرکزیت شهر مرو جدید در نظر گرفته شده ‏است.

برگزاری اولین همایش اقتصادی خزر در ترکمنستان

اولین همایش اقتصادی خزر با حضور رئیس جمهور ترکمنستان، معاون اول رئیس جمهور ی اسلامی ایران ، نخست وزیران کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان و بلغارستان، وزراء و مقامات اقتصادی و تجاری بیش از 30 کشورجهان، روسای و مدیران سازمانها و موسسات مالی و تجاری جهان از جمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی، بانک توسعه و نوسازی اروپا و دیگر سازمانهای بین المللی و منطقه ای از جمله سازمان اکو در منطقه ملی گردشگری آوازه ترکمنستان واقع در بندر  ترکمن باشی از مورخ 11 لغایت 12 آگوست 2019 ( 20 و 21 مرداد 1398 ) برگزار شد.  در حاشیه این همایش، نمایشگاه فناوریهای نوین خزر، نمایشگاه خودرو، نشست وزرای حمل و نقل و اقتصاد وتجارت کشورهای حوزه دریا خزر، نشست کارشناسی کارشناسان حوزه حمل و نقل و اقتصاد و تجارت کشورهای حوزه دریای خزر و 6  نشست تخصصی در حوزه‌های حمل و نقل ، اقتصاد، صنعت، تجاری و بازرگانی بخش خصوصی، محیط زیست، همایش تجار و بازرگانان بخش خصوصی بیش از 30 کشور برگزار گردید.       دبیرخانه این همایش اعلام کرد که این همایش و نمایشگاههای جانبی آن بستر جدیدی برای همکاریهای بین المللی در دریای خزر است و به توسعه بخشهای مختلف اقتصادی ترکمنستان نیز کمک شایان توجهی میکند. همچنین می تواند منعکس کننده چشم انداز توسعه تجارت و اقتصادی و فرصت های این کشور از جمله دستاوردهای این کشور در حوزه حمل و نقل، انرژی و نوآوری باشد. لازم بذکر می‌باشد هیات جمهوری اسلامی ایران بریاست معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزراء و مدیران اقتصادی کشور و نیز تشکل های اقتصادی و بازرگانان بخش خصوصی کشورمان در این همایش ، نمایشگاه و سایر برنامه‌های جانبی نشست آوازه در بندر ترکمن باشی حضور یافته و با همتایان سیاسی و اقتصادی خود به مذاکره و تبادل نظر پرداختند .

رقابت چین و روسیه در ترکمنستان

در فراز و نشیب مراودات گازی میان روسیه و ترکمنستان در نهایت مسکو تصمیم می‌گیرد خرید گاز ترکمنستان را متوقف کند، اما در سال 2019 به دلایل زیر ، مسکو مجددا به بازار گاز ترکمنستان باز می‌گردد: • تغییر رویکرد در ژئوپلیتیک روسیه با توجه مشکلات مسکو با غرب، با هدف ایجاد نفوذ و نقش آفرینی مجدد در آسیای مرکزی. • بزرگ نمایی در مساله افغانستان و عدم توانایی ترکمنستان در مهار تهدیدات افغانستان. • ایجاد اختلال در روند خط لوله موسوم TCP میان ترکمنستان و آذربایجان جهت انتقال منابع گازی ترکمنستان به اروپا. فسخ قرارداد گازی روسیه با ترکمنستان و کنار رفتن ایران از بازار گاز ترکمنستان، چین را به تنها مشتری منحصر به فرد گاز ترکمنستان تبدیل کرد که با اعطای میلیاردها دلار وام به ترکمنستان به دنبال توسعه میادین گازی و خطوط انتقال گاز است. ترکمنستان نیز امیدوار است به واسطه دریافت این وام ها و حضور در ابتکار یک کمربند یک راه، با سرمایه گذاری در بندر ترکمن باشی بتواند از محاصره همسایگان خارج شده و نقش مهم و استراتژیک خود را در این طرح به دست آورد. این اتفاق عاملی است که به نظر می رسد ترکمنستان را برای دستیابی به این هدف و برای نزدیک شدن به چین بیش از پیش ترغیب نماید .

موزامبیک ، رقیب گازی جدید در آفریقا

موزامبیک در حال حاضر رتبه دوازدهم جهان در ذخایر گازی را در اختیار دارد که پس از توسعه طرح های گازی این ظرفیت را خواهد داشت که به چهارمین تولیدکننده LNG در جهان تبدیل شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب موزامبیک در اقیانوس هند و دسترسی آسان مشتریان پر مصرف ( چین و هند) به تولیدات این کشور ، ظرفیت قابل توجهی برای تبدیل این کشور به یک قطب جدید گازی در شرق آفریقا وجود دارد . قرار است دو کارخانه LNG با تولید سالانه 12.6 میلیون تن در موزامبیک ساخته شوند. ائتلاف بهره برداری از منابع گاز طبیعی به ریاست شرکت آمریکایی آنادارکو پترولیوم در حال حاضر مسئولیت این طرح را بعهده دارد. ذخایر گازی موزامبیک حدود 100 تریلیون فوت مکعب ارزیابی شده است. سرمایه گذاری پیش بینی شده برای طرح های مرتبط با ایجاد و توسعه LNG حدود 25 میلیارد دلار می‌باشد. با تکمیل فازهای مختلف طرح های گازی، اقتصاد موزامبیک در صورت برنامه ریزی صحیح و بدون فساد شاهد رشد چشم گیری خواهد شد. ورود موزامبیک به جرگه تولید کنندگان گاز و صادرکنندگان LNG گرچه عرصه رقابت را برای سایر تولیدکنندگان گاز در سطح جهان تنگ تر خواهد کرد لیکن فرصت های جدیدی را نیز برای همکاری در زمینه‌های طراحی و ساخت تاسیسات جنبی تولید گاز، آموزش نیروی انسانی مورد نیاز ، تولید و فروش کپسول های گاز خانگی، گازرسانی شهری و سایر زمینه‌های مرتبط با این صنعت برای سایر کشورها فراهم می سازد .

معرفی بندر رویس قطر و ظرفیت های آن

بندر رویس ( Al-Ruwais Port) بعد از بندر حمد به عنوان دومین بندر بزرگ تجاری قطر، در 120 کیلومتری شهر دوحه و شمالی ترین بخش این کشور قرار دارد که از آن به "دروازه شمالی تجارت خارجی" قطر با کشورهای همسایه یاد می‌شود.

تروریسم اقتصادی و افکار عمومی

رئیس جمهور فعلی ایالات متحده ، شرایط کنونی حاکم بر سیاست دولت متبوع خود در قبال جمهوری اسلامی ایران را یک «جنگ اقتصادی» نامیده است . در این فرآیند ، سلاح و ابزار این جنگ « دلار» و برنامه طراحی شده ترامپ برای پیشبرد اهدافش را « تحریم » تشکیل می دهد ، دیدگاه ما نسبت به این شرایط ، توصیف وضعیت موجود به «تروریسم اقتصادی» است . علاوه بر این ابزار ما در این جنگ را ، « افکار عمومی » و سیاست و برنامه طراحی شده ما نیز « دیپلماسی فعال » می تواند تعریف گردد . در این گزارش به منظور پاسخ به سوال چگونگی تاثیرپذیری افکار عمومی از " دیپلماسی فعال " ، به اهمیت شاخص های : ابتکار عمل، وحدت رویه نخبگان، هدایت قدرت جمعی و ورود به بخش خنثی افکارعمومی‌ که بتواند با حفظ کرامت سیاسی ، دیدگاههای ضد بشری تحریم های ظالمانه و غیر مشروع اقتصادی ایالات متحده را به نمایش بگذارد پرداخته خواهد شد.

کشاورزی در نیجریه

تا دهه 1960 میلادی و تا پیش از اکتشاف ذخایر سرشار نفت و گاز در نیجریه، این کشور در تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی، خودکفا به شمار می آمد. با این وجود کشف نفت و وابستگی روز افزون دولت به منابع ارزی سهل الوصول ناشی از صادرات این ماده خام، بی توجهی به بخش کشاورزی را در پی داشته و موجبات افول تدریجی این بخش مهم از اقتصاد نیجریه را فراهم آورد.

طرح های توسعه روستایی در اندونزی

با توجه به اینکه کشور اندونزی تا سال 2030 جز ده کشور برتر از نظر تولید ناخالص داخلی خواهد بود، توسعه روستاها به عنوان یک عنصر مهم در رشد اقتصادی اندونزی تلقی می‌شود. هرچند خدمات رسانی به مناطق روستایی به دلایل جغرافیایی و محل سکونت دشوار است و چالش هایی در مسیر توسعه روستاها از جمله: فقدان پتانسیل های اقتصادی (برخی مناطق فاقد منابع طبیعی هستند و یا منابع انسانی موجود نیاز به آموزش دارند) محدودیت زیرساخت ها، بلایای طبیعی، مسائل اجتماعی، بازارهای مالی کوچک و دسترسی محدود به بازار، فقدان حمایت قوی از صنعت و تولید وجود دارد، اما دولت اندونزی استراتژی‌های زیادی برای توسعه روستاها دارد.