معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مشاهده ۵۵
۱۳۹۸/۰۷/۱۸- ۱۳:۱۶

چشم انداز صنعت خودرو در ترکیه

صنعت خودروسازی ترکیه نمونه بسیار خوبی برای الگوبرداری از سوی دیگر کشورهاست چرا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، دولت ترکیه برنامه ریزی دقیقی را برای مهمترین صنعت کنونی خود پیاده کرده است و حال پس از سالهای متوالی تداوم رکورد زنی در عرصه تولید و صادرات ، رفته رفته خود را مهیای خودروساز شدن و عرضه نخستین خودرو ملی می‌کند.

صنعت خودرو در ترکیه نقش مهمی در بخش اقتصاد و تولید این کشور ایفا می‌کند. صنعت خودروسازی ترکیه از همان ابتدا تمرکز خود را بر روی مونتاژ‌ محصولات مطرح خودروسازان جهانی گذاشت و به جای این که به طراحی و تولید محصولات پیچیده بپردازد، نیروی کار خود را در اختیار خودروسازان مطرح قرار دارد و آموزش های لازم را به آنان داد. همچنین در کنار تمرکز بر روی مونتاژ‌ خودرو،‌ به قطعه سازی نیز توجه ویژه ای شد. هدف کشور ترکیه در کنار خودروسازی تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قطعه سازان دنیا بود که تا حدودی توانسته است به این هدف دست یابد. 

ترکیه اولین قرارداد خودرویی خود را با شرکت فورد آمریکا در سال 1928 میلادی به مدت 25 سال امضا کرد. کارخانه فورد در سال 1934 میلادی به دنبال سقوط وال استریت و رکود اقتصادی، پس از تولید 1500 دستگاه خودرو تعطیل شد. شرکت فورد مجددا در سال 1956 اقدام به راه اندازی کارخانه مونتاژ خودرو در ترکیه کرد و پس از آن در سال 1960 با شراکت  هلدینگ کوچ و شرکت فورد، شرکت «فورد اتوسان» در ترکیه تاسیس شد که در حال حاضر بزرگترین شرکت خودروسازی در ترکیه به حساب می آید. هولدینگ کوچ پس از شراکت با فورد، این بار در سال 1968 میلادی سمت ایتالیایی‌ها رفت و زمینه ساز تاسیس کارخانه «توفاش» شد تا محصولات فیات نیز در خاک ترکیه مونتاژ شوند.

سال 1970 آغاز تاسیس خط تولید رنو در خاک ترکیه بود و این بار شرکت اویاک ترکیه توانست نظر رنو فرانسه را برای همکاری و تاسیس کاخانه مونتاژ و تولید در ترکیه جذب کند.

در حال حاضر کارخانه‌های رنو اویاک، فورد اتوسان، توفاش (فیات)، هوندا، هیوندای آسان، دایملر بنز، میتسوبیشی و تویوتا به عنوان خارجی‌های میهمان در ترکیه مشغول به مونتاژ خودرو هستند.

در میان شرکتهای مزبور، شرکت رنو پر فروش ترین برند خودرویی در ترکیه به شمار می رود و سهمی قریب به 20 درصد از سهم بازار خودروهای ترکیه را در اختیار دارد.

با توجه به این که ترکیه با خودروسازان مختلف در جهان همکاری دارد و مونتاژ محصولات آن‌ها را انجام می دهد،‌ سهم بزرگی در صادرات خودرو نیز دارد.کشور ترکیه به عنوان صادر کننده اول خودرو به کشور های اروپایی به شمار می رود و  همچنین خودروهای ساخت ترکیه به بیش  از 30 کشور جهان صادر می‌شوند.  بیشترین میزان صادرات خودروهای مونتاژ ترکیه به کشورهای آلمان،فرانسه، انگلستان، اسپانیا، بلژیک و هلند صورت می‌گیرد. آمار تولید و فروش خودروی ترکیه در 10 سال اخیر  همواره با رشد مواجه بوده است. بازار اروپا یکی از بزرگترین متقاضیان خرید خودروهای ترکیه است و  آخرین آمار سالیانه، از صادرات 78 درصدی خودروهای ساخت ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکایت دارد. از کشور هایی که بیشترین سهم را در صادرات خودرو در جهان دارند، باید به ژاپن با سهم 21 درصدی و آلمان با سهم 17 درصدی اشاره کرد و ترکیه در حال حاضر با سهم 18.9 درصدی، آلمان را پشت سر گذاشته و در یک قدمی ژاپن قرار گرفته است. شرکت های خودروسازی توفاش، دوغوش، رنو، تویوتا، دایملر بنز و هیوندایی جزء 100 شرکت برتر ترکیه قرار دارند.

بررسی وضعیت صنعت خودرو در سال 2019 نشان می دهد، میزان تولید ات خودرو در ترکیه در هشت ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد کاهش داشته که از جمله مهمترین عوامل این امر، رکود تولید و فروش خودرو در بازارهای جهانی و رکود نسبی بازار صنعت خودرو در کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان مهمترین و اصلی ترین بازار صنعت خودروی ترکیه در شش ماه نخست سال جاری می‌باشد. 

صادرات محصولات صنایع خودروسازی ترکیه در سال 2018 به 31.6 میلیارد دلار رسید که 10 میلیارد و 850 میلیون دلار آن مربوط به بخش قطعات یدکی بوده است. صادرات محصولات صنایع خودروسازی ترکیه در سال 2018 نسبت به سال 2017 در حدود 11 درصد رشد داشته و رکورد جدیدی  در این زمینه ثبت شده است.

ترکیه در زمینه صادرات قطعات یدکی نیز توانسته به کشورهایی همچون آلمان، رومانی، فرانسه و ایتالیا قطعات یدکی خودرو صادر نماید.

صادرات محصولات قطعات یدکی به آلمان به عنوان یکی از مرکز اصلی صنعت خودروسازی در جهان که دارای جایگاه نخست در تولید و تامین قطعات وسایط نقلیه بشمار می رود بالغ بر  8. 2.631 میلیارد دلار بوده است. همچنین ترکیه به کشور فرانسه و ایتالیا نیز به ترتیب 741 میلیون دلار و 664 میلیون دلار قطعات یدکی صادر کرده است.
ترکیه پس از طی کردن روند رو به رشد خود در جذب شرکت های خودروسازی برای ساخت کارخانه در ترکیه، حال رو به خودرو ساز شدن آورده است. ترکیه با محوریت هلدینگ  Zorlu  و همکاری شرکتهای BMC,  Kok  , Turkcell  وAnadolu  و نیز اتحادیه اتاقهای بازرگانی و بورس های کالایی، اولین خودروی ملی الکتریکی خود را تا سال 2022 وارد بازار خواهند نمود. طراحی خط تولید این پروژه به اتمام رسیده است. این پروژه پیشرفت قابل توجهی را در بخش صنایع ترکیه بویژه در حوزه‌های فناوری شهر هوشمند، خودروهای خودران، نرم افزار ها و فناوریهای جدید، تولید باتری‌های نسل جدید و نیز تحقیق و توسعه خودرویی به همراه خواهد داشت. با توجه به قیمت بالای انرژی، موضوعات زیست محیطی، آلودگی هوا ، روند نزولی قیمت تمام شده و دایر شدن ایستگاه‌های شارژ در ترکیه و نیز استقبال جهانی مشتریان از خودروهای الکتریکی، ترکیه در آینده به عنوان قطب تولید خودرو در منطقه مطرح خواهد بود. دولت ترکیه در راستای توسعه صنعت خودروسازی و رسیدن به خود کفایی در زمینه تست و محک خودرو از سرمایه گذاری کلان برای آغاز قریب الوقوع پروژه ساخت بزرگترین مرکز تست جاده ای خاورمیانه در این کشور خبر داده است. به نظر می رسد که دولت ترکیه قصد دارد تمام کاستی‌های صنعت خودروسازی خود را به سرعت برطرف سازد و پس از شنیدن اخبار مرتبط با ساخت نخستین خودرو ملی ترکیه، حال آغاز پروژه ساخت مرکز تست جاده ای در این کشور می تواند گواه خوبی بر تمرکز ویژه دولت ترکیه بر روی این صنعت درآمد زا باشد.

ترکیه سعی دارد تا در پایان سال 2019 میلادی یکی از 10 کشور نخست در خصوص  فروش خودروهای هیبریدی در جهان باشد. در سال 2018 میلادی تعداد خودروهای هیبریدی به فروش رفته در بازار خودرو ترکیه 3هزار و 899 دستگاه بوده و پیش بینی میشود که در سال 2019 میلادی بازار فروش خودروهای هیبریدی در ترکیه بیش از 3 برابر افزایش یافته و به 13 هزار دستگاه خودرو برسد.

دولت ترکیه از سال 2016 میلادی افدام به اعمال یکسری تشویق های لازم در خصوص تولید و فروش خودروهای هیبریدی نمود که از آن زمان تاکنون 9 هزار و 416 خودروی هیبریدی در این کشور به فروش رفته است.

کارشناسان بخش صنعت خودرو معتقدند هر چند که میزان سهم فروش خودروهای هیبریدی در بازار این کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی چندان بالا نیست اما ترکیه کشوری است که دارای ظرفیت های بالقوه در افزایش میزان سهم فروش در خودروهای هیبریدی را در جهان داراست .

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما