معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

مشاهده ۱۱۵
۱۳۹۸/۰۴/۱۶- ۰۹:۱۶

آشنایی با صنعت خودرو سازی کلمبیا

صنایع خودرو سازی کلمبیا در سال 1975 بنیان نهاده شد. صنعت خودرو سازی در این کشور بر محور مونتاژ اتومبیل ها با برندهای خارجی متمرکز گردیده است. این فعالیت صنعتی شامل مونتاز انواع خودرو از قبیل، وسیله نقلیه شخصی، کامیون، اتوبوس، موتور سیکلت و تولید برخی از قطعات خوردو با هدف تامین نیاز داخلی و صادرات به بازارهای منطقه در حال فعالیت است.

در حال حاضر 99 درصد از این صنعت در مونتاژ خودرو ، 84 درصد در تولید موتور سیکلت و 50 درصد در تولید قطعات یدکی فعال است. صنعت خودرو سازی  کلمبیا در حدود 4 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تامین می نماید. در این کشور 8 شرکت مونتاژ کننده وجود دارد.  4 مجتمع تولید کننده 96 درصد از تولید را در اختیار دارند. همچنین 7 مجتمع تولید کننده موتور سیکلت در این کشور فعال هستند. بنابر آمار های منتشره ناوگان حمل و نقل کلمبیا دارای 13 میلیون وسیله نقلیه و موتور سیکلت می‌باشد . از این تعداد در حدود 7 میلیون به وسایل نقلیه شخصی و کامیون و 5 میلیون نیز موتورسیکلت می‌باشند. پیش بینی می‌شود که تقاضا در این کشور رشد متوسط سالانه ای برابر با 7.7 درصد بین سال های 2018 تا 2022 را تجربه نماید. صنعت خودرو سازی کلمبیا 3.2 درصد از نیروی فعال در بخش صنعتی کشور را با تعداد 325 هزار نفر به خود اختصاص داده است.

کلمبیا دارای بازاری با پتانسیل بالا برای رشد صنعت خودرو سازی می‌باشد. نرخ موتوریزه بودن جمعیت در این کشور با 98 خودرو برای هر 1000 نفر در منطقه آمریکای لاتین پس از کشورهای آرژانتین با 301 و شیلی با 228 و اکوادور با 131 با 98 خودرو در مقام چهارم قرار دارد.

کلمبیا دارای بازار بالقوه  و رو به رشدی در صنعت خودرو می‌باشد، این کشور در سال 2014 رکورد جدیدی را در فروش خودرو با بیش از 328 هزار دستگاه ثبت کرد که این میزان درسال 2014 با 12 درصد افزایش روبرو بود. 34 درصد از فروش این بازار متعلق به خودرو های تولید داخلی بود. براساس برآوردهای کسب و کار ، انتظار می رود فروش وسایل نقلیه بین سالهای 2015 تا 2019 به طور متوسط 5.8 درصد رشد داشته باشد که انتظار می رود فروش آن از 430 هزار واحد بالاتر برود.

 براساس آمار منتشره در پایان سال 2018 تعداد 256.662 اتومبیل در این کشور فروخته شد که در مقایسه با سال 2017  رشد 7.7 درصدی را به نمایش گذارد. بنابر برآخرین گزارش منتشره توسط انجمن خودرو سازان تعداد ثبت خودرو در سیستم حمل و نقل کلمبیا در ماه ژوئن به 19.489 دستگاه رسید که در مقایسه با آمار موجود در مدت مشابه در سال2018 بیانگر 6.4 درصد رشد می‌باشد. عملکرد ثبت خودرو در شش ماهه اول سال 2019 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018 بیانگر رشد 2.4 درصدی می‌باشد. در این میان ثبت و ورود خودرو های برقی و هیبریدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 2018 افزایش 2.4 درصدی را نشان می دهد. بنابر آمار منتشره این تعداد در سال 2019 به 971 دستگاه رسیده است.

شرکت رنو با دراختیار داشتن سهم 21.1 درصدی از بازار خودرو کلمبیا در شش ماهه اول سال 2019 همچنان به عنوان مهمترین شرکت عرضه کننده خودردو در این کشور محسوب می‌شود. شرکت شورولت با 17.7 درصد و نیسان با 8.4 درصد در میان 10 شرکت اول عرضه کننده خودرو در این کشور می‌باشند.  

بنابراظهار نظر وزیر تجارت، صنعت و توریسم توسعه برنامه اتومبیل سازی بخشی از برنامه تحول تولیدی ( PTP  ) کشور می‌باشد. از این طریق در نظر است پروژه‌های مختلف با هدف تامین رشد با ثبات در این صنعت مرکز توسعه فناوری در صنعت خودرو با ایجاد قدرت نوع آوری و ورقابت فعال شود.

تولیدات صنعت خودرو سازی نه تنها موجب ایجاد تحول در بخش صنعت کشور شده است بلکه موجب رونق بسیاری از بخش های اقتصادی و تجاری کشور نیز شده است. با افزایش فروش خودرو به طور طبیعی صنعت بیمه ، درآمد دولت از اخذ انواع مالیاتها و کسب و کار بخش خصوصی مرتبط به این صنعت نیز افزایش قابل توجهی یافته است. بنا بر گزارش Fasecolda  حجم بازار بیمه با سال 2017 رشد 4 درصدی داشته است و با 3.4 تریلیون پزو سهم 0.35 درصدی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

تا قبل از سال 2010 در حدود 90 درصد از تولیدات صنایع خودرو به دو کشور ونزوئلا و اکوادور صادر می‌شد، لیکن در حال حاضر این دورنماء در حال تغییر است و بازارهای متعددی دیگری در این منطقه در هدف گذاری این صنعت مد نظر قرار گرفته است. بنا بر گزارش وزارت تجارت، صنعت و توریسم کلمبیا در حال حاضردر  10 بازار منطقه ای فعال است. در سال 2017 تعداد  25798 دستگاه اتومبیل به بازارهای منطقه صادر شد است. مکزیک 43.17 درصد، اکوادور 28.8 درصد، پرو 9.96 درصد، آرژانتین8.78 درصد، شیلی 4.36 درصد، ونزوئلا 2.13 درصد، گواتمالا 1.2 درصد، پاناما 1.2 درصد و سایر کشورها 1 درصد . 

با توجه به عواملی مانند دسترسی بیشتر مردم به سیستم مالی، رشد طبقه متوسط و افزایش درآمد ، تغییر رفتار ترافیکی مردم و ترجیح به داشتن و استفاده از اتومبیل شخصی،میزان تقاضای داخلی برای خرید اتومبیل در کلمبیا در حال افزایش است. این موضوع تولید و فروش خودرو را در داخل کلمبیا و هم چنین تولید در داخل برای صادارت را به یک فرصت اقتصادی در این کشور تبدیل کرده است. تقاضای داخلی برای خودروهای شخصی در این کشور در حدود 53 درصد از بازار می‌باشد ، لیکن با توجه به سیاست نوسازی ناوگان حمل و نقل داخلی و همچنین فرصت به سایر بازارهای منطقه ای در آمریکای لاتین فرصت بسیار خوبی را در اختیار سرمایه گذاران خارجی برای تولید وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و سنگین از جمله اتوبوس و کامیون فراهم آورده است.

طبق آمار بینزینس مانیتور در سال 2017 حدود 6 میلیون وسیله نقلیه در آمریکای لاتین فروخته شده است.  بازارهای پاراگوئه با 33 درصد، آرژانیتن با 27 درصد، اروگوئه با 20 درصد و شیلی با 18 درصد رشد، کشورهایی هستند که بیشترین اتومبیل را وارد کرده ا ند. بازار اتومبیل منطقه آمریکای لاتین با بیش از 155 میلیون دستگاه خودرو که متعلق به شرکتهایی مانند رنو، جنرال موتورز ، دایملر  می‌باشند، با ایجاد کارخانه‌های مونتاژ در کلمبیا بازارهای ملی و منطقه ای را هدف گذاری کرده اند.

 

مزایای سرمایه گذاری در بخش خودرو کلمبیا

با 16 قرارداد تجاری می توان به بازاری با بیش از 1500 میلیون مصرف کننده دست یافت.

کلمبیا با داشتن راههای ترانزیتی و مواصلاتی زمینی و دریایی و هوایی دسترسی آسان و سهلی را به کشورهای منطقه و فرا منطقه ای ارائه می دهد.

سرمایه گذاران می توانند با نرخ صفر درصد به بازارهای قطعات خودرو دسترسی پیدا نمایند.

نیروی کار متخصص و دانش آموخته و ارزان قیمت بین سال های 2010 تا 2016 بیش از 123.466 دانشجو از رشته‌های مربوط به صنعت خودروو در کشور فارغ التحصیل شده اند.

سطح دستمزد ها در بخش تولیدی کلمبیا 35 درصد از میانگین دستمزدها در آمریکای لاتین پایین تر است.

کلمبیا دارای بیش از 100 منطقه آزاد برای توسعه فرآیند های تولید با هزینه رقابتی است و کالاهای فروخته شده در مناطق آزاد در کلمبیا از  پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.    

5 برند تجاری صنعت خودرو سازی رنو، شورولت، نیسان، مزدا و کیا  در ماه می  2019 بیشترین سهم را در بازار خودرو کلمبیا از آن خود کرده اند. رنو با 20.4  درصد، شورولت با 18.1 درصد، نیسان با 8.6 درصد ، مزدا با 8.6 درصد و کیا با 7.7 درصد در این رده بندی قرار گرفته اند. عملکرد این 5 شرکت برتر در مقایسه با دوره مشابه در سال قبل به ترتیب نشان دهنده رشد 6 درصدی برای رنو ، 6.6 درصدی برای مزدا می‌باشد. در همین حال شرکت شورولت 13.3 درصد، نیسان با 2.4 درصد و کیا 6.2 درصد با افت عملکرد روبرو بودند.

شرکتهای عمده تولید کننده اتومبیل در کلمبیا :

  • جنرال موتورز Colmotores S.A کارخانه ای است که در سال 1956 در بوگوتا تاسیس شد . ساخت اتومبیل و تولید قطعات اتومبیل از اهداف تاسیس این کارخانه برشمرده شده است. این کارخانه به عنوان زیر مجموعه کارخانه مادر آمریکایی است.  

General Motors - Colmotores S.A. designs and manufactures automobile parts and vehicles. The company was founded in 1956 and is based in Bogota, Colombia. General Motors - Colmotores S.A. operates as a subsidiary of General Motors Company.

Avenida Boyacá Calle 56ª Sur # 33 – 53 Bogota,  Colombia

Founded in 1956

Phone:                   57 1 740 0111

Fax:                        57 1 724 5300

www.chevrolet.com.co

key Executives for General Motores – colomotores S.A

Mr. Jorge Mejia

President

 

  • مجتمع اتومبیل سازی(SOFASA )Sociedad de Fabricación de Automotores S.A      شرکت مونتاژ کار اتومبیل های رنو در کلمبیا می‌باشد این کارخانه در سال 1969 در شهر اینویگادو ( Envigado ) تاسیس شده است.

Sociedad de Fabricación de Automotores S.A. assembles Renault cars for Columbia. The company was founded in 1969 and is based in Envigado, Colombia. Sociedad de Fabricación de Automotores S.A. operates as a subsidiary of Renault SA.

Cra 49 No 39- Sur 100 - Envigado,  055420- Colombia.

Phone: 57 4 276 0022

Fax: 57 4 332 2844

www.renault.com.co

Key Executives For Sociedad De Fabricación De Automotores S.A.

Sociedad de Fabricación de Automotores S.A. does not have any Key Executives recorde

 

  • شرکت هینوموتورز ( Hino Motors Manufacturing S.A ) این شرکت در سال 2008 اولین شعبه آمریکای لاتینی خود را در کلمبیا تاسیس و شروع به مونتاژ کامیون در این کشور کرد. این برند ژاپنی طی 23 سال گذشته به مهمترین برند عرضه کامیون کامیون در این کشور تبدیل شده است.

Hino Motors Manufacturing S.A. (marca Hino – grupo Toyota)

Toyota Motor Corporation has had 51.2% of Daihatsu since 1998 and since 2001 bought 50.1% of Hino's shares. In 2008, Hino's first industrial installation in Latin America for the assembly of trucks was opened, which last July celebrated the thousandth unit assembled in Colombia. This plant has worked with the highest quality standards to provide an optimal service and meet the needs of customers. Hino, the leading Japanese brand in the development of technologies for trucks and buses, has been in Colombia for 23 years. Hino vehicles are characterized by improving basic functions, enhancing safety and protecting the environment.

Website:  http://www.hino.com.co/

Headquarters: Cota, Cundinamarca

Company Type: Sole Proprietorship

Size: 51-200 employees

 

  • شرکت فوتون در کلمبیا به وسیله شرکت کلمبیایی Colombian group of Comercio S.A.- Corvette  با سابقه بالای 65 ساله در تجارت با شرکتهای خودرو ساز  نمایندگی می‌شود. فوتون نزدیک به 10 سال است که در بازار کلمبیا حضور دارد و به دومین برند فروش کامیون در کلمبیا تبدیل شده است .   

In Colombia, FOTÓN is a company represented by the Colombian group of Comercio S.A.-Corvette that has more than 65 years of presence in the trade with representative businesses such as Almacenes  Alkosto, AKT Motorcycles, Alkomprar, Kalley, Products Midía among  others.

Currently, Foton has been in Colombia for 10 years, being the second most sold brand in trucks during the years 2014 and 2015. Becoming an important brand for the transport sector of the country.

Likewise, we have the first assembly plant of 4x4 double cab pickups in Colombia, completing one year of opening the plant with the support of Foton China and the American group DANA Transejes.  Additionally, being the first Foton  plant in Colombia, the presence of the brand in the country is strengthened and to become an export platform in the future.

  • FOTON managed to produce and sell 680,000 vehicles in 2010 compared to 600,000 units in 2009, once again achieving the title of "FOTON No 1 in commercial vehicles.
  • FOTON has a cooperative agreement with Daimler, in which Daimler will contribute its technology by adopting OM457 engines with EURO V emission standards and 490 HP power. Annually, they have projected a production of 145 thousand units.
  • FOTON exports to 46 countries with light and heavy trucks, vans, pickups and buses.
  • Advancing the process of expansion and globalization, FOTON continues to improve in cooperation with research institutes and companies such as AVL in Austria, Bosch Group in Germany, Lotus Co in the United Kingdom, MIM Design in Japan and EATON International Corp in the United States. .
  • The FOTON Group comprises 14 plants in China, five automotive assembly plants abroad and is currently building seven factories around the world to consolidate its international growth.

Our vision:

In 2020, it will be the second brand in the Colombian market of freight vehicles and be the # 1 Chinese brand in all the segments that we participate.

Our mission:

Offer the Colombian market a broad portfolio of vehicles with excellent prices, performance, coverage, support and low operating costs for customers.

https://foton.com.co

 

 

نهادهای مرجع مرتبط به صنعت خودرو سازی کلمبیا :

  Asociación Nacional de Novillada Sustentable  ( ANDEMOS  )

انجمن ملی حمل و نقل پایدار: نهادی غیر دولتی است و به عنوان نماینده مشترک دو بخش وارد کنندگان خودرو و مونتاژ کاران خودرو در کلمبیا عمل میکند. هدف این انجمن حفظ منافع شرکتهای فعال در این صنعت در مقابل سیاست ها و اقدامات دولت و سایر نهادهای مرتبط به موضوعات حمل و نقل می‌باشد. فعالیتهای این انجمن علاوه براینکه بر موسسات ملی مرتبط می‌باشد، در خصوص موضوعات مذکور مرتبط به نهادهای منطقه ای و سازمان‌های بین المللی نیز نظارت و دخالت و در مذاکرات با مقامات در خصوص موافقتنامه تجاری نیز مداخله مینماید.

 

 La Asociación Nacional de Empresarios de Colombia (ANDI)

انجمن ملی شرکتهای ( خصوصی ) کلمبیا ( ANDI ) در 11 سپتامبر سال 1944 در شهر مدئین  به عنوان یک انجمن غیر انتفاعی با هدف گسترش و حمایت از اصول سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک سیستم سالم شرکتهای تجاری ، تشکیل شد. از این تاریخ به بعد به انجمن و مرکزی مهم برای کسب و کار در کلمبیا تبدیل شده است. این انجمن محلی متشکل از شرکتهای مهم در کلیه زمینه‌ها از جمله بخش های صنعتی ، مالی، کشاورزی ، مواد غذایی، تجاری وخدمات تبدیل شده است. مرکز این انجمن در شهر مدئین واقع است لیکن دفاتری نیز در شهر ها یمهم از جمله بوگوتا، بارنکیا کالی ، کارتاهنا و .. دارد.  

این انجمن امیدوار است با نقش آفرینی خود در رسیدن کلمبیا به مهمترین کشور رقابتی در منطقه آمریکای لاتین در سال  2020 با رشد پایدار کسب و کار و تولید ناخالص داخلی صنعتی و دستیابی به وضعیت قابل توجه در قاچاق و دیگر اشکال غیر قانونی درتجارت و همچنین مشاکت در بهبود و اردتقاء امنیت حقوقی شرکتها ، کاهش فاصله در سرمایه انسانی ، تشویق نو آوری در قالب استارتژی توسعه اجتماعی پایدار، کمک نماید.

La Cámara de la Industria Automotriz de la ANDI

اتاق خودرو انجمن ملی شرکتهای خصوصی کلمبیا بعنوان یکی از زیر شاخه‌های این تشکیلات بزرگ مجموعه ای ازشرکتهای فعال در زمینه خودرو اعم از مونتاژکاران و تولید کنندگان قطعات خودرو و موتور سیکلت می‌باشند.این اتاق نیز وظیفه خود را دفاع از حقوق و منافع مشروع شرکتهای تابعه و توسعه فعالیتهای بخش خودرو سازی و ارائه خدمات تخصصی به آنها معرفی کرده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها